Bezmála tři čtvrtiny CEO technologických firem očekávají, že se jim podaří zvyšovat obrat i v letošním roce – ekonomické nejistotě a nepřízni navzdory. Výzkum, který jsme stručně zmínili již ve zprávičkách minulého Observeru, si zaslouží více pozornosti zejména proto, že se pokoušel zjistit, jaká opatření technologické firmy a start-upy zavedly nebo zavádějí v oblasti snižování nákladů.
Průzkum, kterého se zúčastnilo 195 respondentů z USA, Kanady a západní Evropy, si kladl za cíl zjistit, jaké výzvy přinášejí nedávné a současné ekonomické otřesy CEO technologických firem a nakolik si jsou jistí svou schopností plnit stanovené plány, případně jaká opatření plánují v souvislosti s pokračující nejistotou.
„Být lepší než zbytek trhu v nejisté a nestabilní době vyžaduje nadprůměrnou schopnost plnit růstové cíle,“ říká VP analytik Gartneru Mark McDonald. „Výsledky průzkumu naznačují, že bezmála polovina firem (46 %) ale postrádá odpovídající schopnosti pro udržení a růst obratu.“
Průzkum zjistil, že mnoho lídrů technologických firem se před vstupem do roku 2023 připravovalo na možnou recesi, paradoxně ale byla řada opatření, jež zavedli, zaměřena na snižování nákladů spíše než na udržení a růst obratu či relevance z pohledu trhu (viz graf).
Témata CEO technologických firem, start-upů a high-tech lídrů či poskytovatelů IT služeb podrobně rozvede Gartner Tech Growth & Innovation Conference, která se uskuteční 14.–15. června 2023 v San Diegu. Jestliže vás zajímá, jak:
- navrhovat produkty a služby pro lepší uživatelský zážitek,
- rozvíjet růstový „motor“ vaší organizace,
- zvyšovat obchodní hodnotu nových a nastupujících technologií,
- formovat marketing uspořádaný kolem zákaznické hodnoty,
- využívat technologie pro vlastní růst,
Klíčem k růstu je zvýšení relevance vlastních technologických řešení
Gartner podle aktuálních odhadů očekává pro letošní rok růst výdajů na IT o 2,4 % v dolarovém vyjádření, přičemž výdaje podniků porostou rychleji – asi o 4,1 %. Navíc se ale zásadně mění kontext IT výdajů s tím, jak kupující ve stále větší míře hodnotí a volí investice podle očekávaného dopadu na byznys výsledky – namísto toho, aby kupovali řešení jako v minulosti.
„Změny kontextu snižují relevanci technologických řešení. Nižší relevance zmenšuje ochotu platit a fobnovovat vztahy. Gartner vnímá relevanci jako spojení mezi řešením poskytovatele a tím, jak je použitelné pro aktuální potřeby zákazníků. Toto spojení existuje na všech úrovních od nejvyššího vedení až po jednotlivé vývojáře. Bez relevance vidíme, že se prodlužují prodejní cykly a je stále více ohrožena obnova existujících kontraktů,“ vysvětluje McDonald.
Kontext má dynamickou povahu a vyžaduje, aby technologické firmy a jejich lídři pracovali na zvyšování relevance napříč třemi druhy situací: nyní a kdykoliv v brzké době se kontext změní s hlavním cílem pozicovat řešení pro budoucí růst, až se ekonomické podmínky zlepší a přejdeme do budoucí ekonomiky. „Je přitom úkolem technologické firmy a jejího vedení poznat, kdy se kontext změnil, a odpovídajícím způsobem změnit sdělení a repozicovat se tak, aby se se zákazníkem potkaly tam, kde se nově nachází,“ dodává McDonald.
Uživatelé služeb Gartneru se více dozvědí ve studii „Raising Technology and Service Provider Relevance in 2023: Now, Near and Next“.
Všem lídrům technologických firem je dostupná speciální elektronická brožura (studie): Leading Now: When Uncertainty Upsets Business As Usual.
Další informace se dozvíte také ve webináři Overcome Hidden Challenges to Grow Tech and Service Provider Revenue, který se uskuteční 6. dubna od 17 hodin CEST (posléze bude k dispozici on-demand).