INSIDE Digital Maturity: polovina podniků v Česku zaznamenala změnu obchodního modelu

INSIDE Digital Maturity: polovina podniků v Česku zaznamenala změnu obchodního modelu

V rámci sebehodnocení digitální vyspělosti podniky a organizace z ČR a SR uvádí výrazně pokročilejší stav svých digitálních iniciativ (digitalizace), než kolik činí světový průměr z průzkumů Gartner CIO Agenda. Respondenti v průzkumu INSIDE sami sebe ve vetší míře uváděli u v obou vyspělých kategoriích (škálování a ladění digitálního byznysu) – naopak do rané fáze digitálních ambicí samo sebe umístilo jen necelých 6 % respondentů, oproti 16 % v globálním průzkumu. Je nicméně na místě zdůraznit, že skupiny respondentů, jež jsou obou průzkumech oslovovány reprezentují organizace, které témata jako je digitální transformace či nastupující technologie řeší ve větší míře, než bude průměr napříč národní či globální ekonomikou.

Změna obchodního modelu tak dnes již není výjimkou, ale spíše pravidlem – musí se s ní vyrovnat většina podniků (viz trh v číslech). Digitální iniciativy tak buď zůstávají, nebo se stávají jednou z hlavních priorit většiny organizací – ať už v podobě rostoucího obratu a zisku, nebo zlepšování zákaznické zkušenosti (CX, Customer Experience). V lokálním průzkumu se nicméně k těmto dvěma typickým prioritám letos přidal další dominantní trend – zvyšování provozní efektivity a případné hledání úspor, které se sice jako první priorita umístilo až na třetí pozici (globálně v loňském průzkumu Gartner CIO agenda páté a v letošní Gartner CEO survey dokonce až deváté), v součtu první až třetí či první až páté priority ale v lokálním průzkumu s přehledem vede.

Provozní efektivita (a úspory) pochopitelně souvisejí s digitálními inciativami, zejména v oblasti optimalizace (provoz, procesy apod.). To, že na ně respondenti v lokálním průzkumu kladou výrazně větší důraz, ale může souviset i se stále častějšími náznaky možného ekonomického zpomalení, které hrozí v roce 2020 například díky drakonickým regulačním zásahům EU v automobilovém průmyslu a také širší agendě tzv. „New green deal“ nové Evropské komise. Ta formou dalších „zelených“ regulací, zdanění a/nebo zdražení úvěrů a pojistek drasticky dopadne prakticky na všechna odvětví – zejména pak na podniky, které nejsou dostatečně „klimaticky odpovědné“ (co ona vskutku pokroková definice v praxi přesně znamená se nejspíš dozvíme v průběhu příštího roku).

Další postřehy a analýzy vycházející z průzkumu INSIDE Digital Maturity 2019/2020 přineseme v tištěném INSIDE Report, grafy s hodnocením vyspělosti a přehledem priorit jsme pro čtenáře Observeru umístili s předstihem do online verze tohoto komentáře.

 

Zdroj: INSIDE Digital Maturity, 4Q 2019