SYM2018: Amazon vs. Alibaba vs. Vy – přátelé nebo nepřátelé

SYM2018: Amazon vs. Alibaba vs. Vy – přátelé nebo nepřátelé

Postřehy z přednášky „Amazon Versus Alibaba“, Hung LeHong

Dva digitální giganti, jeden ovládající významnou část trhu na západě, druhý s ještě dominantnějším postavením v Číně jsou si více podobní než by se zdálo, nebo než bychom tušili. Přednáška Hunga LeHonga byla zaměřena na porovnání obou i přestavení toho, co nejspíš nevíte o skupině Alibaba, a také na otázku, kdo by je měl chápat jako partnery a kdo spíše jako konkurenty a proč.

„Proč jsme vybrali zrovna Amazon a Alibabu? Jsou to dva digitální giganti, na které nejspíš narazíte v závislosti na tom, na jakém trhu působíte. Apple nemá největší peněžní trh jako Alibaba, Facebook vám nenabídne cloudové služby, Google vám nedodá bonboniéru během dvou hodin, nebo čerstvé ryby až do domu během půl hodiny. To vše jsou věci, které Amazon i Alibaba dnes umí. Podíváte-li se na libovolnou oblast počínaje logistikou, přes technologie, maloobchod, finanční služby až po zdravotní péči, dříve nebo později váš podnik narazí na tyto dva obry. Spíše než Amazon vs. Alibaba tak byste měli uvažovat ve smyslu Amazon vs. Alibaba vs. vy – tedy zda je považujete za přítele a partnera, například jako uživatel AWS, nebo za konkurenci pro některou z oblastí v nichž jste aktivní,“ řekl v úvodu své přednášky Hung Lehong.

Téma pozice a vlivu, které mají digitální giganti na současném trhu, rozebral Gartner poprvé před dvěma roky. Podstatu věci a tehdejšího stavu shrnuje slajd níže – firmy jako Amazon, Google, Microsoft či Apple a také Alibaba vlastní hlavní digitální platformy a díky tomu vlastně kontrolují přístup k drtivé většině digitálních služeb a produktů – od aplikací a software, přes menší oborové platformy až po konkrétní produkty či služby, ať už ty plně digitální nebo obohacené o digitální dimenzi (konektivitu, prvek online služby apod.).

Šokující podobnost

Pozice digitálních gigantů v posledních dvou letech rozhodně neoslabila – jsou přítomni v řadě odvětví (většinou si ani neuvědomujeme v jak mnoha). Zajímavé přitom je, že ekosystém skupiny Alibaba group a Amazonu je až příliš podobný – byť schémata nejsou zcela vyčerpávající a neobsahují vše.

 

I když mohou oba giganti vypadat velmi podobně, síla jejich pozice se pochopitelně v různých oblastech liší. Například pozice Alibaby na čínském e-commerce trhu je nesrovnatelná s čímkoliv co známe na západě. „Alibaba je něco jako kombinace Amazonu a Ebay. Chcete-li si udělat představu, jak velký vliv má jejich e-commerce portál T-Mall, porovnejte si situaci online prodejce v Evropě, který bude nejspíš realizovat většinu obratu přímo ze své vlastní webové stránky. V Číně je to jinak – tamní prodejci, včetně těch velkých, typicky prodávají 90 a víc procent zboží přes T-Mall a jen malý zlomek objednávek jde přes jejich vlastní webové stránky a e-shop,“ říká LeHong.

Alibaba provozuje svůj vlastní ekvivalent youtube – Youku, má kondenzovanou migroblogovací variantu Facebooku Waybo, v technologické oblasti mají své vlasntí cloudové služby, svou verzi Echo AliGenie, Alibaba má i vlastní IoT platformu s operačním systémem AliOS, používaný například v licencovaných vozech VW prodávaných v Číně. Alibaba má už také kamenné obchody, do jejichž okolí doručuje zboží do půl hodiny. V oblasti logistiky provozují platformní model, doposud bez drahých aktiv (na rozdíl od Amazonu). V oblasti finančních služeb začali s Alipay, systémem podobným PayPalu, provozují Ant Financial v oblasti peněžních trhů a také systém kreditních skóre a další aktivity.

Více o Alibabě, Amazonu, jejich obchodních modelech, a také o příležitostech i hrozbách, které představují nově vznikající ekosystémy a platformy vázané na jejich technologie a služby, se dozvíte v záznamu přednášky Hunga LeHonga, kterou rozhodně doporučujeme. Účastníci symposia si ji mohou stánout z Event Navigatoru.

 

Zpátky na: Gartner Symposium ITXpo 2018 – výběr z obsahu, úterý 6. 11.

Přejít na: Speciál Gartner Symposium/ITXpo 2018