A jako každý rok i letos patří mezi nejpopulárnější hype křivka rodících se technologií. Při pohledu na její letošní podobu si možná na prvním místě všimnete „utíkající“ virtuální reality, která se zvedla z „propadu deziluze“, je aktuálně ve fázi „osvíceného vzestupu“ a během dvou až pěti let by měla dosáhnout fáze produktivity. VR technologie v podobě HTC Vive a PlayStation 4 VR jsou v konzumní sféře běžně dostupné a možná ještě větší potenciál čeká AR (rozšířenou realitu), která je zatím ve fázi deziluze. Stojí nicméně za to připomenout, že VR už si před mnoha lety křivkou neslavně prošla a vrátila se tam, až když ji technologický pokrok udělal skutečně atraktivní.
VR a AR stranou, aktuální hype křivka rodících se technologií je pro vedení IT oddělení a dodavatele IT důležitá z jiného důvodu. Jak upozorňují sami analytici Gartneru, technologie, jež se na ní nacházejí, lze rozdělit přibližně do tří skupin, které zároveň představují tři hlavní „megatrendy“, které budou do značné míry určovat vývoj nejmodernějších technologií v následujících letech.
Všudypřítomná umělá inteligence je prvním a zároveň nejdůležitějším – neboť půjde o průsečík obrovské výpočetní síly (stále častěji díky GP/GPU spíše než CPU čipům), prakticky nekonečných zdrojů dat (díky IoT/senzorům) a dříve nepředpokládaným pokrokům v oblasti hlubokých neuronových sítí. V praxi to budou technologie jako hluboké učení, hluboké posilované učení, obecná AI, autonomní vozidla, kognitivní výpočty, komerční UAV (drony), konverzační UI, správa podnikových taxonomií a ontologií, strojové učení, chytrý prach, chytří roboti a chytrá pracoviště.
Transparentně pohlcující zážitky jsou druhým megatrendem, jež je definován rostoucím počtem technologií orientovaných na vzájemné prolínání lidí, firem a věcí. Jeho význam bude narůstat s tím, jak se technologie stávají přizpůsobivějšími, kontextuálnějšími a „tekutějšími“ – napříč pracovištěm, domovem a při interakcích firem s lidmi. Patří sem technologie z křivky, jako jsou 4D tisk, rozšířená realita, počítačově mozková rozhraní, připojená domácnost, rozšiřování lidských schopností (smyslů), elektronika postavená na nanotrubicích, virtuální realita a volumetrické displeje.
Digitální platformy jsou třetím megatrendem – jde v podstatě o způsob, jakým se rodící se technologie budou „promítat“ do světa podnikového IT a byznysu. Budou totiž potřebovat odpovídající základy z hlediska objemu zpracovávaných dat, odpovídajícího výpočetního výkonu a ekosystémů umožňujících všudypřítomnost. Posun od dělené či roztříštěné technické infrastruktury směrem k platformám podporujícím ekosystémy umožní rozvoj zcela nových obchodních modelů postavených na propojování lidí a technologií. Patří sem G5, digitální dvojče, edge computing, blockchain, IoT platforma, neuromorfní hardware, kvantové výpočty, bezserverové PaaS a softwarově definovaná bezpečnost.
Další zajímavé hype křivky vám během následujících týdnů představíme na webu Inside. Sledujte naše průběžně doplňované téma, Twitter nebo skupinu na LinkedIn.
Lukáš Erben