Softwarově definované datové centrum (SDDC) nebo v širším pojetí softwarově definovaná infrastruktura jsou pojmy, s nimiž doposud pracovali spíše dodavatelé než uživatelé. Je to pochopitelné – přechod od konsolidované a virtualizované k plně automatizované a softwarově definované infrastruktuře je skvělým námětem na „obchodní nadhoz“ (čeština asi nemá úplně ideální ekvivalent anglického „sales pitch“). Přesto ale není namístě uvažovat o softwarově definované infrastruktuře (servery, sítě, úložiště) jen jako o dalším dodavatelském šroubu do zákaznické hlavy. Jak rychle se situace v oblasti IT infrastruktury a provozu (I&O) v nadcházejících letech změní, naznačují vybrané předpovědi analytiků Gartneru:
Do roku 2022 budou programovací dovednosti primárním kritériem při náboru do 50 % pozic v oblasti I&O – oproti 20 % v současné době.
Do roku 2023 budou programatické (plně automatizované/naprogramované) funkce SDDC považovány za nezbytné v 85 % velkých globálních podniků – ve srovnání s 25 % dnes.
Analytici Gartneru Dave Russell a Donna Scottová ve studii „Should Your Enterprise Deploy a Software Defined Data Center“ (vyžaduje předplatné Gartneru) z dubna letošního roku zmiňují hned několik argumentů pro SDDC, jež jsou relevantní nejen pro provozovatele cloudových služeb, ale pro prakticky všechny podniky s ambicemi v oblasti digitálního byznysu. Softwarově definovaný přístup k datovému centru, zahrnující například automatizaci a pravidla definovaná i vynucovaná v rámci samoobslužných katalogů, API nebo s pomocí analytiky, je podle nich klíčový zejména pro „[…]obchodní pružnost, rychlou obsluhu trhu typickou pro digitální byznys. Aranžmá infrastruktury, jaké je potřeba například pro internet věcí nebo DevOps a cloudové služby, je dosahováno softwarově definovanými komponentami umožňujícími vysokou míru celkové automatizace, mobility a integrace pomocí API a koordinace pravidel či politik.”
Významným krokem směrem k softwarově definované infrastruktuře je pro řadu organizací nasazení softwarově definovaných sítí – ilustrovaly to i zkušenosti s touto oblastí, které prezentovali minulý měsíc na akci Executive Exchange (pořádané INSIDE společně s VMwarem) ředitel IT BCPP Miroslav Prokeš a Martin Berdych odpovědný v Tesco Stores za IT infrastrukturu a provoz v rámci regionu CEE. Jejich příběhy a zkušenosti ukazují, že cesta k SDDC často nezačíná vizí dokonalé automatizace I&O, ale konkrétními požadavky a potřebami, jako jsou vysoká dostupnost napříč několika datovými centry, rychlá obnova v případě výpadku, bezpečnost, ochrana dat a DLP.
Máte uživatelskou zkušenost s SDDC nebo virtualizací sítí a chcete se o ni podělit se čtenáři INISDE? Napište nám.
Lukáš Erben – lukas.erben(at)inside.cz