V souvislosti s nástupem digitálního byznysu se nejčastěji hovoří o aplikacích v oblasti řízení vztahů se zákazníky (CRM, SCRM) nebo marketingu (marketingová automatizace) a pochopitelně analytiky, BI a velkých dat. Podniky a organizace by ale neměly zapomínat ani na tradiční „jádro“ tvořené většinou klasickými aplikacemi typu ERP – a v souvislosti s digitálními byznysem či nastupující algoritmickou ekonomikou by o nich měl managementu uvažovat způsobem, který odpovídá povaze jeho organizace a byznysu – s převažujícím důrazem na funkce administrativní nebo naopak provozní.
Digitální jádro
Staré jádro IT, které dnes existuje ve většině podniků, není dostatečně přizpůsobivé a neumožňuje otevřeně a pružně reagovat na požadavky a podněty přicházející zvenčí. Zavádět nové produkty a služby je často nutné v horizontů týdnů nebo dokonce dnů – a tomu musí odpovídat i možnost příslušným způsobem upravovat systémy „informačního jádra“ co do funkčnosti či kapacity.
Podle analytiků Gartneru patří do digitálního jádra tři hlavní oblasti podnikového software:
- Renovované postmoderní ERP a další podnikové aplikace, kde jsou běžné funkce rozdělené na jednotlivé komponenty tak, že mohou fungovat v libovolném digitálním kanálu (např. mobilních zařízeních, webu atp.) prostřednictvím společných služeb a rozhraní pro programování aplikací (API) využívaných více aplikacemi zároveň. Jde i o vykořenění představy, že „všechno musí být vyvinuto v ERP“. Namísto toho je potřebný přístup z otevřeného ERP k externím komponentům.
- Digitální byznys založený na architektuře orientované na služby (SOA), který otevře a sladí obchodní činnost s vnějším světem včetně cloudu tím, že odstraní omezení složité a úzce provázané architektury, která dosud převládala ve většině podniků.
- Pokročilá analytická řešení, která dokáží pracovat s různorodými, novými typy dat a digitálních kanálů a poskytovat předpovědi pomocí prediktivní a preskriptivní analýzy.
Jak se digitální jádro liší od starého jádra | |
Staré jádro IT | Nové digitální jádro |
Většinou interní provozní aplikace včetně ERP, fakturace a databází | Modernizované interní provozní aplikace a aplikace pro interakci se zákazníkem + pokročilé analytické nástroje, vše zabalené v SOA |
Monolitické | Tvořené mnoha provázanými součástmi |
Úzká provázanost | Volná provázanost |
Žádná modularita | Jednotlivé komponenty |
Jednokanálové vnější rozhraní | Vícekanálová komunikace, nezávislá na typu zařízení |
Nákladné změny | Méně nákladné změny |
Vázané na konkrétní platformy a dodavatele | Otevřená SOA |
Žádná horizontální škálovatelnost | Vysoce škálovatelné |
Obtížně proveditelné změny | Adaptabilní přidáváním nových služeb |
Navržené pro kontrolu a řízení | Navržené pro akceschopnost |
Navržené pro IT | Navržené pro byznys |
Postmoderní ERP
Vedle již zmíněné funkční modularity je důležitou vlastnostní konceptu postmoderního ERP schopnost automatizovat a propojovat provozní funkce byznysu (napříč financemi, HR, nákupem, výrobou a distribucí). Úroveň jejich vzájemné provázanosti (integrace) by měla být taková, aby přinášela jak výhody dodavatelského řešení, tak možnost flexibilních změn – či přesněji vhodný poměr důrazu na administrativní a provozní strategii a funkce.
Administrativní ERP strategie se zaměřuje na, jak název napovídá, administrativní vlastnosti ERP – především plánování a správu v oblastech financí, lidských zdrojů a nepřímého nákupu. Některé organizace dokonce nepotřebují žádné provozní funkce a je proto jen správně, že se zaměří na administrativní funkce, doplněné případně o oborově specifické vlastnosti či moduly (například správa grantů v oblastech jako je vzdělávání, věda a výzkum, správa projektových zdrojů, fakturace a rozpočtování nákladů u profesionálních služeb apod.). Administrativní ERP je typické pro servisně orientovaná odvětví.
Provozní ERP strategii volí především podniky ve výrobní oblasti, distribuci či maloobchodě (tzv. produktově orientovaná odvětví). Tyto organizace většinou využívají ERP daleko za rámec administrativních funkcí v provozních oblastech jako je správa objednávek, výroba a dodavatelský řetězec apod. – s cílem co nejvíce zefektivnit svůj provoz. V odvětvích vyžadující velké množství aktiv (těžba, utility) může být součástí ERP také jejich správa a údržba. Pro tyto organizace může být zajímavé integrovat administrativní a provozní funkce například tak, aby se provozní transakce přímo promítaly do finančních modulů.
V pokračování se podrobněji podíváme na to, jak se postmoderní ERP liší od klasického.
(V článku byly použity pasáže z článku „Modernizace jádra IT“, který naleznete v INSIDE Report 2Q2015).