Jak souvisejí výdaje domácností na potraviny s výdaji na ICT? V rámci spotřebního koše ČSÚ by základní vztah mohl být dán zbytností a nezbytností příslušných statků. Bez potravin se neobejdeme, bez ICT nejspíše stále ještě ano. Letos v červenci ovšem výdaje domácností na potraviny vcelku výrazně poklesly, v případě produktů a služeb informačních komunikačních technologií mírně vzrostly. Došlo ale také k relativně velkému meziročnímu propadu cen ICT produkce. To mimo jiné dokládá, že stále existují zajímavé marže, díky nimž mohou obchodníci cenu náležitě upravit. Případně své nezajímavé marže ponížili na existenční minimum. To je ovšem poněkud katastrofická interpretace. Češi šetří na potravinách i na pohonných hmotách. Paradoxně však ve větší míře nakupují automobily. Drahé spotřební zboží se na úkor nezbytných statků lépe prodává v časech hospodářské recese. Jde o sociologický a ekonomický poznatek z dob velké krize třicátých let minulého století. Usuzovat na krizový vývoj z jedné statistiky by ovšem bylo přinejmenším ošidné. V médiích se ale objevují zprávy o příchodu druhé krizové vlny, která navazuje na tu z let 2008-2009. Vyvolaly nebo přinesly ji předlužené ekonomiky, nevýrazný růst hospodářství a nízké veřejné výdaje států. Veřejné instituce typu centrálních bank však v našich končinách stále počítají s růstem hrubé domácí produkce. Teprve čas tedy ukáže, zdali už zase čelíme hospodářskému propadu, nebo šlo pouze o mediální bublinu pozdního léta.