Pondělní zamyšlení

O 127 milionů člověkohodin ročně přicházejí firmy na celém světě v důsledku výpadků jejich informačních systémů. Tvrdí to alespoň studie firmy CA Technologies, která uvedenou problematiku zkoumala na 2 tisícovkách organizací v Severní Americe a v Evropě. V průměru na jednu společnost připadá 545 člověkohodin výpadků ročně. V přepočtu to znamená, že by 63 500 lidem bylo na rok znemožněno pracovat. Co výpadky podnikového IT ovlivňují? Podle závěrů studie poškozují pověst firmy, pracovní morálku zaměstnanců a loajalitu zákazníků. Na první uvedené položce se shodla zhruba polovina respondentů. 18 procent označilo výpadky za »značné poškození pověsti«. 44 procent považuje nefunkční systémy za destruktivní událost pro morálku zaměstnanců a 35 procent je vidí jako velké ohrožení loajality zákazníků. V kontrastu k vnímání dopadů stojí existence ucelené a formalizované politiky obnovy. Tou disponuje pouze 30 procent evropských organizací. V Americe ji má 56 procent. V průměru se každý podnik ročně potýká s 14 hodinami prostojů, za nimiž stojí technický výpadek informačních technologií. Zaměstnanci při nich pracují zhruba na 63 procent své obvyklé produktivity. Po obnově funkcí systémů trvá v průměru dalších 9 hodin ročně obnova dat. Díky tomu zaměstnanci pracují na přibližně 70 procent svého standardního výkonu. Nepodařená obnova dat poškodí byznys 87 procentům respondentů, 23 procent to považuje za katastrofu. V jedné nejmenované americké firmě, která se zabývá zprostředkováním pojištění, kvantifikovali hodinový výpadek systémů následovně. Plně anebo vůbec nemůže pracovat 80 lidí a společnost za onu hodinu přijde o 3 tisíce dolarů. Pečlivě se tudíž starají o svou strategii business continuity, neboli o plán na zajištění kritických podnikových procesů v případě výpadku informačních systémů. Kolik lidí odstaví od práce hodinový výpadek IT ve vaší firmě? A na kolik takové selhání vyjde? Na »ucelený« plán obnovy, vzhledem k naší příslušnosti k Evropě, dotaz nevznášíme…

05.30.2011