Deset tipů pro digitální byznys

Prakticky každý CIO či ředitel IT má zkušenosti s osekáváním nákladů – zejména ve svém vlastním rozpočtu. S rozvíjejícími se digitálními obchodními modely ale dostává IT do rukou nové možnosti a nástroje, jak pomoci dosáhnout úspor na straně byznysu nebo zvyšovat jeho přidanou hodnotu.

„Optimalizace nákladů v prostředí digitálního byznysu znamená, že organizace použije mix řešení v oblasti IT i byznysu s cílem zvýšit produktivitu byznysu pomocí moudře zvolených technologických investic,“ vysvětluje analytik a viceprezident Gartneru pro výzkum John Roberts.

Analytici doporučují zaměřit se na následující desítku oblastí a postupů:

Digitalizace byznys procesů, což mimo jiné znamená chápat firemní procesy jako jedno ze základních klíčových aktiv podniku a používat disciplínu BPM (řízení podnikových procesů) jako jeden ze standardních nástrojů.

Kultura postavená na neustálém zlepšování nabízí způsob, jak překonat tradiční bloky typu „tak se to dělalo vždy“, a navíc vede k menšímu plýtvání zdroji.

Samoobslužné zákaznické služby jsou zajímavé nejen proto, že mohou být výrazně levnější, ale hlavně díky nim zákazníci mohou najít odpovědi mnohem rychleji a být spokojenější.

Efektivnější byznys díky analytice se může zdát jako jasná věc, analytika ale dnes znamená mnohem víc než jen tradiční BI. Koneckonců zlepšení retence o pár procentních bodů díky pokročilé analytice může mít na celkový výsledek zásadní vliv.

Zlepšení správy dat znamená si především uvědomit, že data jsou podniková aktiva a je k nim třeba tak přistupovat – například zavést praktiky EIM (Enterprise Information Management). Správné sdílení a důslednější využívání dat vede například k rychlejšímu a lepšímu rozhodování nebo vyšší přidané hodnotě.

Automatizace procesů bude ve stále větší míře znamenat nasazení chytrých strojů, autonomních agentů či robotů a IoT – a v důsledku posun k inteligentním byznys procesům.

Zlepšení správy aktiv znamená především mít o aktivech správné a aktuální informace. Ty lze v reálném čase sbírat a poskytovat například díky internetu věcí.

Optimalizace dodavatelských řetězců umožňuje těm, kdo jsou v této disciplíně nejlepší, snížit náklady na jejich správu o pětinu až polovinu oproti průměru.

Zlepšení správy zásob je tradičním a oblíbeným tématem – optimalizace v této oblasti se totiž promítá přímo do výsledků.

BPO, tedy outsourcing byznysových procesů, je tradičně náročnou disciplínou, v níž je třeba se zaměřit nejen na náklady, ale také na byznys metriky, například spokojenost zákazníků.

Dané problematice se podrobněji věnují studie společnosti Gartner „Ten Ideas for Business Cost Optimization in the Age of Digital Business“ a „The Gartner Top 10 Recommended IT Cost Optimization Ideas, 2016.“ (anglicky, vyžaduje registraci a/nebo předplatné Gartneru).

Kde lze podle vás díky digitalizaci nejsnáze ušetřit nebo najít přidanou hodnotu? Napište nám nebo dejte vědět na Twitteru.


Uveřejněno

v

od