Dvanáct kroků, které pomohou zlepšit kvalitu dat CDAO a dalším vedoucím pracovníkům v oblasti dat a analytiky bylo jedním z témat konference Gartner Data & Analytics Summit, která se uskutečnila minulý týden v Londýně.
„Problémy s kvalitou dat jsou velmi nákladné,“ řekl ředitel výzkumu a analytik Gartneru Jason Medd. „Problémy však není těžké odstranit a nemusí to zabrat mnoho času. Pokud CDAO nemají zavedené efektivní a nosné programy DQ, bude jejich organizace čelit mnoha komplikacím a promarněným příležitostem.“
Zlepšení DQ není jednorázovou záležitostí. „Jednou z chyb, kterých se CDAO dopouštějí, je přístup ke zlepšování DQ zaměřený na technologie, přičemž se málo zaměřují na organizační kulturu, lidi a procesy s cílem zefektivnit nápravná opatření,“ prohlásil Medd.
Analytici Gartneru odhadují, že do roku 2024 zavede 50 % organizací moderní řešení DQ, aby lépe podpořily iniciativy v oblasti digitálního byznysu.
Nejprve se musejí CDAO zaměřit na správné věci, aby vytvořili pevné základy. „Všechna data nejsou stejně důležitá,“ řekl Medd. „CDAO se musejí zaměřit na data, která mají největší vliv na obchodní výsledky, porozumět klíčovým výkonnostním ukazatelům (KPI) a klíčovým rizikovým ukazatelům (KRI) a vytvořit business case. Poté musejí se zainteresovanými stranami zavést sdílený společný jazyk DQ a nastavit standardy DQ.“
Zaveďte odpovědnost za kvalitu dat
Jakmile jsou vytvořeny základy, musejí CDAO získat podporu ze strany D&A governance committee a vyčlenit správce dat z byznys jednotek a centrálního D&A týmu, kteří budou proaktivně přizpůsobovat priority, hledat nové cesty, jak napomoci zlepšením, a případně se zaměří na rozvoj validace dat v reálném čase, aby tak pomohli překlenout případné nedostatky.
„Data jsou týmový sport, takže CDAO by měli vytvořit speciální zájmové skupiny, které mohou mít prospěch ze zlepšení DQ, informovat o přínosech a sdílet osvědčené postupy v rámci ostatních podnikových oddělení,“ dodal Medd.
Zaveďte pravidlo kvality dat „Fit for Purpose“ (vhodné pro daný účel)
Pro zlepšení DQ je důležité provést profilování a monitorování dat, aby bylo možné pochopit a potvrdit dosavadní nedostatky a problémy v datech, monitorovat je a sestavit plány na jejich zlepšení. Poté musejí CDAO přejít na governance model založený na důvěře, aby bylo možné prosadit celopodnikovou adopci DQ iniciativ.
Udělejte z kvality dat součást firemní kultury
CDAO mohou zlepšit kvalitu dat pomocí technologií, které omezí manuální práci a zajistí rychlejší výsledky. Dosáhnou toho také tím, že identifikují časté problémy DQ a začlení řešení do firemních workflow. CDAO by také měli zlepšovat datovou gramotnost napříč podnikem tím, že zavedou kulturu DQ a usnadní sdílení znalostí a spolupráci mezi všemi zainteresovanými stranami programu.

Zaměřte se na správné věci a vytvořte pevné základy (1––3)
1: Stanovte jasnou linii mezi dopadem dat na KPI/KRI a dopadem zlepšení DQ na obchodní výsledky.
2: Jasně definujte, co znamená „dostatečně dobrá“ kvalita dat. Zohledněte také různá očekávání zainteresovaných stran podniku vůči programům DQ.
3: Stanovte standardy DQ napříč celou organizací.
Definujte kvalitu dat vhodnou pro daný účel a přijměte opatření k jejímu dosažení a nápravě (4––6)
4: Včas a často používejte profilování dat.
5: Navrhněte a implementujte DQ dashboardy pro sledování klíčových datových aktiv, jako jsou kmenová (master) data.
6: Začněte přecházet od sémantického modelu založeného na pravdivosti („truth-based“) k sémantickému modelu založenému na důvěryhodnosti („trust-based“).
Stanovte odpovědnost byznysu za kvalitu dat (7––9)
7: Zařaďte otázku kvality dat do programu porad řídicího výboru pro oblast D&A.
8: Stanovte odpovědnosti za DQ a provozní postupy jako součást role správce dat (data steward).
9: Vytvořte zvláštní zájmovou skupinu pro DQ napříč odděleními byznysu a IT, vedenou týmem CDAO nebo rovnocenným útvarem.
Udělejte ze zlepšování kvality dat součást firemní kultury (10–12)
10: Zaveďte přezkoumání kvality dat jako „vstupní bránu“ release managementu.
11: Pravidelně informujte podniková oddělení o výhodách lepší kvality dat.
12: Využívejte externí/odvětvové partnerské skupiny, jako jsou skupiny uživatelů z řad dodavatelů, poskytovatelů služeb a další zavedená grémia.
Více k tématu se klienti Gartneru mohou dozvědět ve studii:
12 Ways to Improve Your Data Quality
Analytici Gartneru představili dvanáct kroků pro zlepšení kvality dat v rámci konference pro CDAO a lídry v oblasti dat a analytiky Gartner Data & Analytics Summit, která se uskutečnila v minulém týdnu v Londýně.
Redakce INSIDE IT připravila překlady hlavních postřehů z jednotlivých dnů konference: