Co pohání trh analytiky a BI

I když tempo růstu BI & analytiky bude celkově a celosvětově v letošním roce jen jednociferné (podle analytiků Gartneru se trh BI&A zvětší o 7,3 % na celkových 18,3 miliardy dolarů a do roku 2020 pak naroste na „zdravých“ 22,8 miliardy dolarů), existují oblasti moderní BI&A, které o hodně rychleji – v roce 2015 například meziročně o 63,6 %.

Moderní BI a analytika je orientovaná zejména na vyšší zpřístupnění, pružnost (agilitu) a hlubší analytický vhled – obecně představuje posun od tradiční BI&A řízené IT a orientované na reporting „historických“ dat směrem k samoobslužné analytice pro byznys uživatele pracující s daty takřka (nebo zcela) v reálném čase. I tato oblast ale bude postupně zpomalovat a v roce 2020 tak poroste už „jen“ o 19 %. Podle analytiků ovlivní dynamiku trhu moderní BI celkem sedm faktorů:

Nákup se přesouvá na celopodnikovou úroveň. V minulosti si moderní BI nástroje pořizovali uživatelé často bez vědomí IT – a někdy i v rozporu s pravidly. Právě snaha nastolit zpět governance povede k tomu, že i do „moderní“ BI začne opět víc mluvit IT a bude řídit nákup těchto nástrojů a řešení pro celý podnik – dostanou se tak do rukou více uživatelům.

Trh ovládnou zejména inovativní dodavatelé – noví i stávající. Nástup nástrojů pro „chytré“ zkoumání dat, včetně strojového učení a automatizace celého analytického procesu budou hlavními argumenty pro koupi (díky potenciální přidané hodnotě pro byznys).

Stále komplexnější datové sady povedou k vyšším investicím do přípravy dat. Uživatelé dnes chtějí často analyzovat a kombinovat rozsáhlé a rozlišné datové zdroje a modely – a to rychle. Schopnost snáze, rychleji a automatizovaněji připravovat data bude velmi žádaná.

Rozšiřitelnost a možnost provázání budou mezi nejžádanějšími „vyššími“ funkcemi. Uživatelé i zákazníci budou hledat automatizované nástroje, které jim umožní snadno kontextuálně provázat či vložit analytické funkce do aplikací.

Podpora událostí probíhajících v reálném čase a datových proudů (streamů) povede k vyšší míře využívání BI&A. Zdrojem takových dat budou zejména zařízení a senzory IoT, sloužit budou pro rychlejší rozhodování, často v kombinaci s jinými typy dat.

Poroste zájem o řešení v cloudu – jsou atraktivní s ohledem na TCO a rychlost nasazení, důležitou roli ale stále hraje přitažlivost dat. Je-li jich většina v podnikových systémech, brání to nasazení cloudové analytiky a BI (a naopak). Situace se začne výrazněji měnit (ve prospěch cloudových řešení) do roku 2020.

Analytická tržiště vytvoří nové příležitosti kupovat ale i prodávat analytické schopnosti, dovednosti a znalosti. Budou zde prodávány, kupovány a směňovány aplikace, agregované zdroje dat, zakázkové vizualizace a algoritmy, což dále podpoří růst BI&A jako celku.

Tématu BI & analytiky se bude věnovat například Digital Implementation Day s Analytiky Gartneru, který proběhne 25.4. 2017 v Praze.


Uveřejněno

v

od

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *