Čínští a američti digitální giganti: souboj o rozvíjející se trhy (Symposium/ITxpo 2016)

Gartner Symposium/ITXpo 2016 Barcelona – úterý 8.11. (2. část)

První část zde

„Čínské firmy už dnes nekopírují, naopak přichází s vlastní inovací, která převrací naruby celá odvětví. Koneckonců největším obchodníkem světa už není Walmart, ale Alibaba,“ otevřel svou přednášku ze série „Maverick“ (tak Gartner označuje „odvážnější“ předpovědi s vyšší mírou nejistoty) hongkongský analytik CK Lu a pokračoval: „Příští miliardu internetových uživatelů na rozvíjejících se trzích získá Čína, američtí digitální giganti tak již nebudou vládnout globální internetové ekonomice…“

Maverick: Čínští vs. američtí giganti

O fenoménu nadvlády amerických digitálních gigantů (Amazon, Facebook, Google, Apple a případně také Netflix či Microsoft) jsme se zmínili již v pondělním souhrnu. Souhrnný obrat prvních čtyř členů „amerického týmu“ v současné době představuje asi 1,8 bilionu dolarů, zatímco souhrnný obrat „čínského týmu“ (Alibaba, Tencent, Baidu a také Xiaomi či LeEco) je méně než třetinový – asi půl bilionu dolarů. Do roku 2020 ale bude na rozvíjejících se trzích regionů Číny, APAC, středního východu a severní Afriky „k dispozici“ dalších 200 miliard dolarů a miliarda nových uživatelů. Tyto trhy se významně liší v řadě směrů – jejich uživatelé jsou více orientovaní na chytré telefony, méně technicky zdatní a trhy samotné podléhají značné regulaci, cenzuře a přímému dohledu i zapojení státu.

Čínští giganti jsou na tyto rozdíly zvyklí a umí s nimi lépe pracovat. Jako modelový příklad uvedl Lu neúspěch Uberu a naopak masivní nástup jeho čínské obdoby Didi Chuxing v průběhu let 2014-16. Didi Chuxing byl založen v červnu 2012 a v době vstupu Uberu na čínský trh (léto 2014) měl asi 100 milionů uživatelů. Uberu se nepodařilo Didi dohnat a poté co po společnost na trhu prodělala během jediného roku víc než miliard dolarů prodala své aktivity v srpnu letošního roku právě Didi. Tajemství úspěchu čínské firmy bylo podle Lu především v odlišném přístupu k řidičům – Didi oslovoval osobně taxikáře, pomáhal jim s instalací aplikace a zaučoval je, jak ji správně používat. Uber se naopak spolehl na to, že řidiči zvládnou, stejně jako na západních trzích, v podstatě vše „samoobslužně“. Lu také zdůraznil odlišnou strategii kterou zvolila společnost Apple – ta si „pozici“ své platfromy iOS u Didi pojistila investicí 1 miliardy dolarů v květnu letošního roku.

 

chinese-digital-city

Platformy jako je WeChat mohou být i základem pro řešení typu Chytrých měst. V Evropě se veřejný sektor často brání spolupracovat a integrovat své digitální služby s digitálními gigatny (Google, Apple) – v lepším případě je zpřístupní formou otevřených a propojených dat nebo API v horším vytvářejí bezpočet vlastních aplikací a webů, v Číně je tomu naopak.

 

Velmi odlišný je čínský trh i v oblasti mobilních aplikací a finančních služeb. Dominantní digitální platformou se zde stává například IM platforma WeChat, která zároveň slouží jako e-commerce prostředí a systém pro mobilní platby: „V Číně vlastně nemám vedenou kreditní kartu ani bankovní účet, a ani to nepotřebuji, protože mám čínskou mobilní peněženku WeChat,“ poznamenal k tomu Lu. Nad platfromamy WeChatu a Alibaby se rodí finanční služby typu úvěrů bez zajištění postavených na komplexním sociálním či zákaznickém skóringu. Taobao (Alibaba) zas rozšiřuje své aktivity do reálného světa a vytváří lokální tržiště v městečkách a vesnicích propojená s jeho digitální platformou. Američtí giganti do tohoto prostředí stále častěji nevstupují s vlastním byznysem, ale jako partneři – například Amazon šel cestou vytvoření vlastního obchodu v rámci Taobao jako způsobu, jak rozšířit svou přítomnost na čínském trhu.

 

Shrnutí zpracovala redakce informační služby INSIDE, kterou provozuje KPC Group s.r.o. redakce@inside.cz


Uveřejněno

v

, ,

od

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *