Zaměstnanci vnímají IT jako technické zázemí a ne jako digitálního poradce. Pracovat chtějí na stolních PC.

Zaměstnanci v západní Evropě se na IT oddělení obracejí, když mají technický problém, strategické rady a inspiraci ale hledají jinde. Vyplývá to z průzkumu digitálního pracoviště (Digital Workplace Survey), který provedla společnost Gartner. 81 % respondentů v západní Evropě v něm prohlásilo, že se pravidelně obracejí na IT ohledně řešení technických problémů, ale jen 28 % by se jich na IT obrátilo ohledně doporučení „best practice“ v oblasti využívání technologií.

“Problémem pro IT oddělení je, že digitálně dovední zaměstnanci jej vnímají jen jako čistě technický zdroj,” říká viceprezidentka společnosti Gartner Debra Loganová. “Aby získali vliv a uznání, musí si vedoucí IT naplno osvojit digitální byznys. Musí se stát experty v řadě způsobů, kterými může technologie pomoci při plnění cílů byznysu a využít tyto znalosti pro upevnění a povýšení své role uvnitř organizace.”

Debra Loganová představila výsledky výzkumu na konferenci Gartner Symposium/ITxpo 2015, která v Barceloně skončila právě včera. Online průzkum zahrnuje odpovědi tisícovky zaměstnanců v západní Evropě, v organizacích se 100 a více zaměstnanci – probíhal v červenci a srpnu letošního roku.

Digitálních dovedností je dostatek, jen nejsou využívány

Průzkumu ukázal, že plných 74 % respondentů v západní Evropě považuje sebe sama za odborníky (15 %), nebo znalé (59 %) v oblasti digitálních technologií na pracovišti. Podobné procento (73 %) vítá novou technologii na pracovišti a 75 % má pocit, že jim technologie pomáhá lépe zvládat práci.

Přestože je tento “hlad” po nových technologiích dobrou zprávou, řada zaměstnanců má pocit, že jejich dovednosti či schopnosti nejsou využívány naplno. Z těch, kteří sami sebe označují za znalé má jen necelá třetina (31 %) dojem, že jejich dovednosti v oblasti digitálních technologií jsou z větší části využity. Plná polovina (50%) naopak tvrdí, že jejich schopnosti jsou využity částečně a pětina (20%) říká, že jejich dovednosti nejsou využity prakticky vůbec.

Nezanedbatelná menšina používá stínové IT

V závislosti na konkrétním úkolu – včetně spolupráce, analýzy dat nebo doručování služeb – používá 11-13 % respondentů pravidelně osobní technologie, aplikace nebo služby pro svou práci, přestože takový postup není jejich zaměstnavatelem schválen. Dalších 20-29 % používá své osobní technologie s požehnáním společnosti, v níž pracují.

“Vedle tradičních rizik spojených se stínovým IT přestavuje pro IT oddělení problém i to, že je degradováno do pozice, kdy má na byznys menší vliv,” říká Loganová. Na otázku, jak v práci řeší technické problémy, 40% zaměstnanců odpovědělo, že se nejprve obrátí na IT. Nicméně stejně velká část (40%) nejprve hledá řešení na internetu (23 %), nebo se obrátí na zkušeného kolegu, který ale nepracuje v IT (17 %). 19 % zaměstnanců se v případě technických problémů dokonce obrátí na IT až ve třetím sledu.

„IT oddělení by měla pracovat na tom, aby si udržela své technické dovednosti – zejména v oblastech kde mohou odvádět dobrou práci,” říká Loganová. “Nicméně rozvoj měkkých dovedností a budování bližšího vztahu s digitálně zdatnými zaměstnanci, nebo odděleními, jsou životně důležité, pokud si chce IT udržet své místo u stolu digitálního byznysu.”

Stolní PC žije dál

Když byly respondenti dotázáni, jakou jedinou obrazovku by si vybrali pro pracovní účely, 58 % volilo své stolní PC, 33 % laptopy, 5 % tablet a pouhá 4 % chytré telefony. “To je v ostrém kontrastu s tím co preferují doma, kde získává laptop podporu 49 %, desktop 27 % a konečně tablety a chytré telefony 11 a 12 %,” dodává Loganová a uzavírá: “Tak či onak, tvrzení o odchodu PC jsou předčasná.”

(připraveno z tiskové zprávy společnosti Gartner)


Uveřejněno

v

od