Podle analytiků v letošním roce nasypeme, bez ohledu na dosavadní (ne)úspěchy, do GenAI výrazně víc než před rokem. Celkově se v letošním roce má za GenAI utratit 644 miliard dolarů, což je o 76, 4 % více než v roce minulém – poptávka po AI přitom roste bez ohledu na to, nakolik (ne)úspěšné byly první projekty: „Očekávání ohledně schopností GenAI klesají kvůli vysoké míře neúspěšnosti počátečních ověřovacích prací (POC) a nespokojenosti se současnými výsledky GenAI,“ komentuje situaci VP analytik Gartneru John-David Lovelock. „Navzdory tomu poskytovatelé jazykových modelů investují miliardy ročně do zvyšování velikosti, výkonu a spolehlivosti GenAI. Tento paradox bude přetrvávat až do let 2025 a 2026.”
„Ambiciózní interní projekty z roku 2024 budou v roce 2025 pod mnohem pečlivějším dohledem a řada CIO upřednostní komerční hotová řešení pro jejich předvídatelnější implementaci a vyšší bezprostřední obchodní hodnotu. Bez ohledu na zlepšující se AI modely budou CIO omezovat aktivity v oblasti POC a vlastního vývoje a místo toho se zaměří na funkce GenAI od dosavadních poskytovatelů softwaru,“ vysvětluje Lovelock.
Výdaje na GenAI v roce 2025 výrazně porostou na všech hlavních i vedlejších trzích (viz trh v číslech). GenAI bude mít také transformační dopad na všechny oblasti výdajů IT – vše tak směřuje k budoucnosti, v níž se AI technologie stanou významnou součástí podnikové operativy i spotřebitelských produktů. Výdaje na GenAI budou v roce 2025 z velké části poháněny integrací schopností AI do hardwaru, jako jsou servery, chytré telefony a osobní počítače, přičemž 80 % výdajů na GenAI připadne právě na hardware. „Trajektorie růstu trhu je silně ovlivněna rostoucím rozšířením zařízení s podporou AI, která by měla do roku 2028 obsáhnout téměř celý trh se spotřebitelskými zařízeními,“ říká
Lovelock a dodává, že nejde o něco, co by spotřebitelé chtěli. Spíše dojde k tomu, že výrobci AI funkce do svých zařízení přidají bez ohledu na přání či potřeby zákazníků coby standardní, a ti je tak budou nuceni kupovat.