Nedávný průzkum Gartneru ukázal, že ChatGPT již vedl k navýšení investic do AI v bezmála polovině organizací, které se o tuto problematiku zajímají – 45 % dotazovaných členů podnikové exekutivy potvrdilo, že k tomuto kroku jejich podnik přistoupil, a plných 70 % z 2 500 dotázaných uvádí, že jejich organizace zkoumá možnosti generativní AI a jejího nasazení či využití, a bezmála pětina (19 %) říká, že již provozuje generativní AI v pilotním, či dokonce ostrém (produkčním) režimu. Průzkum byl uskutečněn v průběhu března a dubna 2023 v rámci série webinářů Gartneru na téma generativní AI a ChatGPT (šlo tedy o respondenty, kteří se o toto téma aktivně zajímají, a výsledky nereprezentují globální situaci ani trh jako celek, zdůrazňují analytici).
„Šílenství kolem generativní AI nevykazuje žádné známky útlumu,“ říká viceprezidentka výzkumu a význačná analytička Gartneru Frances Karamouzisová. „Organizace se předhánějí v tom, kolik peněz do řešení generativní AI vloží, řeší, do kterých produktů se vyplatí investovat, kdy začít a jak zmírnit rizika, jež jsou s touto nově vznikající technologií spojena.“
Přínosy generativní AI podle vedoucích pracovníků převažují nad riziky.
Průzkum zjistil, že 68 % vedoucích pracovníků se domnívá, že přínosy generativní AI převažují nad riziky, zatímco pouze 5 % si myslí, že rizika převažují nad přínosy. Vedoucí pracovníci však mohou začít měnit svůj pohled na věc s tím, jak budou reálně do generativní AI investovat a sbírat praktické zkušenosti. „Počáteční nadšení z nové technologie může ustoupit důkladnější analýze rizik a problémů při implementaci,“ říká Karamouzisová. „Organizace pravděpodobně narazí na řadu otázek týkajících se důvěry, rizik, bezpečnosti, ochrany soukromí a etiky, jakmile začnou generativní umělou inteligenci vyvíjet a nasazovat.“
Zákaznická zkušenost je hlavním těžištěm investic do generativní AI
Navzdory přetrvávajícím nepříznivým ekonomickým podmínkám uvedlo pouze 17 % vedoucích pracovníků jako primární účel investic do generativní AI optimalizaci nákladů. Nejčastějším primárním zaměřením investic byla zákaznická zkušenost, kterou uvedlo 38 % respondentů (viz trh v číslech).
Firmy aktivně experimentují s generativní umělou inteligencí – mnohé z nich začínají s oblastmi, jako je zlepšování mediálního obsahu nebo tvorba kódu. Ačkoli tyto projekty mohou přinášet vysokou počáteční přidanou hodnotu, generativní AI má obrovský potenciál podporovat řešení, která rozšiřují schopnosti lidí nebo strojů a autonomně vykonávají obchodní a IT procesy.
„Autonomní byznys, další makrofáze technologické proměny, může zmírnit dopady inflace, nedostatku talentů, a dokonce i ekonomického poklesu,“ vysvětluje Karamouzisová. „CEO a CIO, kteří využijí generativní AI k transformaci formou nových produktů a obchodních modelů, tak získají obrovské příležitosti k růstu tržeb.“
Další informace nabízí bezplatný webinář Gartneru „Beyond the Hype: Enterprise Impact of ChatGPT and Generative AI.“ Klienti společnosti Gartner se mohou dozvědět více v publikaci „Executive Pulse: AI Investment Gets a Boost From ChatGPT Hype“.