Plná třetina technologických firem bude v příštích dvou letech investovat více než milion dolarů do umělé inteligence. Analytici Gartneru proto očekávají citelné zvýšení financování AI v celém ICT odvětví v letošním a příštím roce. Vyplývá to z průzkumu uskutečněného Gartnerem, v němž mimo jiné 87 % těch, kteří mají již dnes AI jako hlavní investiční oblast, uvedlo, že během letošního a příštího roku očekávají další růst investic mírným až rychlým tempem.
„Široká škála rychle se rozvíjejících AI technologií ovlivní každé odvětví,“ říká ředitel a VP výzkumu Gartneru Errol Rasit. „Technologické firmy zvyšují investice do AI, protože si uvědomují její potenciál nejen pro vyhodnocování klíčových dat a zvyšování efektivity podnikání, ale také pro tvorbu nových produktů a služeb, rozšiřování zákaznické základny a generování nových příjmů. Jde o seriózní investice, které pomohou rozptýlit humbuk kolem AI.“
V porovnání s dalšími oblastmi rozvíjejících se technologií, jako jsou cloud (pozn. red. – ano i ten do této kategorie stále patří, byť z pohledu některých uživatelů se už pomalu stává novým dějištěm vendor lock-in olympiády) a internet věcí, měly technologie AI druhou nejvyšší střední alokaci finančních prostředků. Respondenti, jejichž organizace investovaly do AI, pak uvedli nejvyšší plánované investice do počítačového vidění, a to v průměru 680 tisíc dolarů za dva roky (viz trh v číslech).
„Jen velmi málo respondentů uvedlo, že na financování technologií AI bylo vynaloženo méně než čtvrt milionu dolarů, což naznačuje, že vývoj AI je ve srovnání s jinými technologickými inovacemi nákladný. Vstup do tohoto segmentu není snadný vzhledem ke složitosti vytváření a trénování modelů AI,“ uvedl Rasit.
Průzkum také upozorňuje na relativní nezralost technologií AI ve srovnání s jiným oblastmi technologických inovací. Jen o málo více než polovina respondentů uvádí, že jejich produkty a služby využívající AI významně užívají cíloví zákazníci. Čtyřicet jedna procent dotazovaných uvedlo, že nové technologie AI jsou stále ve fázi vývoje nebo rané adopce, což znamená, že fáze masivní adopce teprve nastane, až budou všeobecně dostupné nové nebo vylepšené AI produkty. Technologická nezralost je mezi organizacemi investujícími do AI uváděna jako hlavní důvod vedoucí k neúspěchu při její integraci. Ti, jejichž AI implementace postupuje pomaleji, než se očekávalo, navíc uvádějí jako hlavní překážky svého pokroku složitost produktů a nedostatek odpovídajících znalostí a dovedností.