CIO i IT během pandemie často „posílili“, svou pozici by si měli udržet

CIO i IT během pandemie často „posílili“, svou pozici by si měli udržet

Aktuální ankety Gartneru mezi CIO naznačují, že bezmála polovina organizací již začala plánovat či rozvíjet své postpandemické strategie. Z odpovědí respondentů zároveň vyplývá, že situace v době karantény pomohla ve většině případů zlepšit vztahy mezi IT oddělením a jeho vedením a zbytkem podniku – zejména proto, že CIO a jejich týmy hráli při překonávání počátečních omezení klíčovou úlohu. Bezmála tři čtvrtiny CIO a IT lídrů uvádějí, že během krize měly jedinečnou příležitost provádět osvětu a vzdělávat své kolegy z nejvyššího vedení, dvě třetiny dotázaných CIO pak uvedly, že krize byla pro ně samotné příležitostí poznat lépe a podrobněji obchodně-provozní stránku jejich organizací.

„V konečném důsledku tak řada CIO dostala novou příležitost zapojit se do klíčového rozhodování o tom, jaké oblasti byznysu posílit a které naopak utlumovat,“ vysvětluje viceprezident výzkumu Andy Rowsell-Jones. „Užší interakce CIO a CEO během krize souvisela zejména s rostoucím významem byznys schopností zajišťovaných či podporovaných IT během počáteční reakce na pandemickou situaci. 67 % procent CIO například uvádí, že převzali řízení klíčových iniciativ – mezi ty patřila zejména podpora práce na dálku. Přízeň CEO ale může rychle vyprchat, nedokáže-li CIO pomoci byznysu i s dalšími klíčovými inciativami, nezbytnými pro zotavení.“

Andy Rowsell-Jones upozorňuje, že to, co někteří CIO vnímali jako zásadní úspěch a proměnu, například rychlé nasazení cloudových aplikací a služeb pro zaměstnance pracující na dálku, jsou ve skutečnosti jen dílčí změny v provozní oblasti. „Aby IT hrálo větší roli při rozvoji a realizaci obchodní strategie, budou muset CIO udělat mnohem hlubší změny v řadě dalších oblastí. Skutečně obchodně (byznysově) orientovaná IT strategie v řadě případů znamená vybudování vlastní technologické platformy pro digitální byznys.“

Prvotní inspirací může být například studie mapující, čeho CIO během úvodní „reakční“ fáze pandemie dosáhli: CIOs Must Turn to Business Challenges to Sustain Their Crisis Momentum. Do budoucna pak bude zásadní zaměřit se na fáze zotavení (znovuotevírání, posilování, revize rozpočtů, doplnění zásob a příprava na budoucí škálování) a zejména obnovy (zavádění strategických, trvalých změn na základě zkušeností z karantény a dlouhodobých či trvalých změn, které na trhu nastaly), tak jak je popisuje model Gartneru pro plánování po pandemii. Tématu je věnována speciální sekce Reset your business strategy na portále Gartneru.