Když jsme před více než měsícem psali o dopadu minulých i aktuální epidemie na čínskou ekonomiku a o technologiích, které říše středu využila při boji s koronavirem, rozhodně jsme netušili, že již na konci března budeme čelit v mnoha směrech podobné až identické situaci. Řada zpráv minulého i tohoto Observeru to ale jasně popisuje: současný stav má své (přinejmenším dočasné) vítěze, jako je e-commerce či řešení pro práci na dálku, a jedním z možných nástrojů, k nimž je upínána nemalá naděje, jsou „chytrá řešení“ či mobilní aplikace pro sledování kontaktů nakažených osob. Podobně jako tomu bylo v Číně.
Pro CIO a vedení podniků jsou ale aktuální a relevantní další témata – po počátečním rychlém přechodu na práci na dálku u pozic, které to umožňovaly, případně zavádění nejrůznějších ochranných a preventivních opatření v provozech, jež přítomnost zaměstnanců vyžadují, přicházejí na řadu otázky související s udržením produktivity zaměstnanců, pro které byla doposud práce z domova spíše výjimkou, případně s adekvátním zabezpečením a nastavením governance pro vzdálený přístup. Stejně tak převedení zákazníků na samoobslužné a digitální kanály bylo jen prvním krokem – náročnější bude jejich následné udržení a též příprava na „svět“, který přijde (doufejme, že dříve než později) po uvolnění či zásadní změně karanténního režimu – ať už z hlediska dlouhodobějších změn obchodních modelů, přenastavení procesů nebo úsporných opatření.
Analytici Gartneru doporučují nepodceňovat psychologický dopad současné situace na zaměstnance – tedy zaměřit se na jejich psychickou podporu, dialog a udržení výkonnosti (například důslednější cílevědomostí práce, kterou dělají – a jejího významu pro podnik či organizaci). Je též třeba klást důraz na dodržování hodnot podnikové kultury a disciplíny, zamyslet se nad vhodnými úpravami motivačních programů, nebo přeorientováním volných kapacit na inovaci – například takovou, která příliš nezávisí na peněžních zdrojích. To jsou věci, na nichž by mělo spolupracovat IT společně s byznysem a HR.