V poněkud šokujícím (byť nikoliv neočekávatelném) kroku oznámila společnost Hannover Messe, že v roce 2019 neuspořádá každoroční veletrh (který se v posledních letech změnil na kombinaci veletrhu, konferencí a digitálního festivalu) CeBIT, jehož historie sahá až do 70. let.
Podle mnohých je to definitivní konec jedné éry. V INSIDE máme pocit že je to konec hned několika ér. Tou první je éra oborových veletrhů, které začal zvonit umíráček před více než deseti lety s nástupem internetu a tedy i mnohem snazší komunikace a vyhledávání i porovnávání produktů a služeb. Ostatně sami jsme to mohli sledovat takříkajíc v přímém přenosu právě před oněmi deseti lety na případu Brněnského Invexu.
Tou druhou je éra kdy v IT všichni dělali téměř všechno a všechny všechno zajímalo. Rostoucí míra specializace a nástup digitálních gigantů a domninantních vendorů prodávajících napřímo nebo přes úžší skupinu partnerů nahrávají spíše tématickým či dodavatelským akcím jiného, čistě konferenčního formátu.
CeBit se dlouhou dobu snažil pokrýt vše – firemní IT i telekomunikace a případně i něco ze spotřební sféry. A zároveň to všeho zamíchat, narozdíl od MWC, CES a dalších akcí, také širokou veřejnost. To sice umožnilo dosáhnout historicky největší návštěvnosti mezi IT veletrhy (na samém vrcholu kolem roku 2000 to bylo přes 850 tisíc duší), nezabránilo to ale aby se v letošním roce propadl se 120 tisíci pod úroveň zmíněného mobilního kongresu (meziročně šlo navíc o 40% pokles, kterému nezabránil ani přesnun na klimaticky příznivější počátek léta).
Po 33 letech tak CeBIT v podobě v jaké jsme ho znali končí a zbývají jen vzpomínky na cesty přes zasněžený Cínovec a rozkopané Drážďany, vzpomínky na firemní párty a večírky, bydlení v hotelích i podnájmech okolních vesniček jako je Hemmingen, Arnum či Pattensen.
Deutsche Messe nicméně hodlá značku veletrhu dále používat pro menší regionální akce po celém světě (což se dělo již v posledních několika letech). Svým způsobem tedy CeBIT žije dál, chcete-li ale zažít skutečnou, zbývá vám již jen MWC v Barceloně a případně konzumní IFA v Berlíně. A pochopitelně svatý grál spotřebních veletrhů, americký CES. Zatím.