2016: které oblasti IT porostou

Lze růst o 0,6 procenta vůbec ještě označit za růst? Právě o tolik by se podle analytiků Gartneru měl zvětšit světový IT trh v letošním roce. Za viníky nepříliš optimistického výhledu lze bezpochyby označit koncová zařízení (globální pokles bezmála o 2 %) a komunikační služby (pokles o více než procento). Naopak oblasti IT služeb či datových center porostou tříprocentně a software dokonce o více než pět procent.

Pro velké globální hráče je nicméně i dolarový růst trhu o půl procenta po výsledcích roku 2015 dobrou zprávou. Světový IT trh se v dolarovém vyjádření díky posílení americké měny vloni citelně propadl a podle analytiků bude úroveň roku 2014 dosažena až za čtyři roky. Zákazníci žijící v nedolarové realitě ale pochopitelně situaci vnímají jinak: výdaje z jejich pohledu více či méně dramaticky rostou.

A stoupat by měly zejména v oblastech, jako jsou pokročilá analytika a BI – tato sféra by v letošním roce měla podle Gartneru poskočit o plných 14 procent. Analytika ani BI nejsou pochopitelně ničím novým, novinky by se ale v této oblasti objevit měly. Více než polovina organizací by například během dvou let měla začít využívat v rámci konkurenčního boje nejen pokročilou analytiku, ale také proprietární algoritmy, což může zásadně změnit i celá odvětví. Tak zní jedna z předpovědí, k níž vedoucí výzkumu Jima Hareová dodává: „Pokročilá analytika je klíčovým faktorem, s jehož pomocí většina nových hráčů měnila zavedená pravidla v řadě oborů. Ať už jde o prodej knih, půjčování filmů nebo peněz nebo dokonce sestavování profesionálních sportovních týmů. Dnes díky menšímu počtu regulovaných monopolů a odstranění geografických bariér internetem používá statistické analýzy, prediktivní modelování a optimalizaci rozhodování jako nástroje konkurenčního boje namísto těch tradičních stále více firem.“

Během následujících dvou let výrazně naroste význam on-line tržišť algoritmů (některá fungují úspěšně již dnes) a začnou se stále více provazovat s PaaS službami s cílem nabídnout ucelené řešení nejen pro pokročilou analýzu, ale také bezpečné sdílení a monetizaci „syrových“ dat. Budou se ale objevovat i nové, doposud neznámé či neřešené problémy a výzvy – například otázky důvěryhodnosti, etičnosti, transparentnosti či ohleduplnosti algoritmů a funkcí na nich postavených. Jejich podceňování může mít dalekosáhlé negativní následky jak v oblasti reputace, tak i trestního práva, a naopak jejich včasné podchycení může být zcela novou obchodní příležitostí.

 

Setkali jste se již s otázkami, jako jsou důvěryhodnost, etičnost, transparentnost či ohleduplnost algoritmů? Pokud ano, v jaké souvislosti?


Uveřejněno

v

od