Pondělní zamyšlení

Cloudové servery možná žijí v nebesky bílých obláčcích, ale rozhodně nejsou imunní vůči zcela pozemským chybám. Webové služby mohou selhat úplně stejně jako jakákoli jiná technologie. Pokud uživatelé při této příležitosti přijdou o data, znamená to, že poskytovatel není z nejschopnějších. Samotnému prostoji se ovšem nikdo nevyhne. V letošním roce už k několika výpadkům významných cloudových služeb došlo. Jejich společnou vlastností bylo, že se k ni provozovatelé moc nehlásili. Například na konci ledna na 49 minut vypadla hlavní webová stránka společnosti Amazon. Její cloudové služby Amazon Web Services již nějaký ten prohřešek na kontě mají, ale ještě nikdy se nestalo, aby přestal fungovat hlavní stroj byznysu. Za necelou hodinu výpadku Amazon přišel o zhruba 5 milionů dolarů na tržbách, odhadují někteří pozorovatelé. Za nefunkční stránkou navíc nejspíše nestál původně odhadovaný útok DdoS, ale zcela prostá interní chyba v systému. V lednu rovněž přestala uživatelům sloužit synchronizační služba Dropbox. Provozovatelé na Twitteru oznámili, že zhruba do hodiny vše napraví. Výpadek ovšem trval 16 hodin a výrazně narušil důvěru podnikových zákazníků. Problémy se nevyhýbají ani ikoně současnosti síti Facebook. Koncem ledna se na tři hodiny odmlčela přihlašovací stránka. Objevily se informace o probíhajícím útoku skupiny Anonymous, nakonec však chyba měla podobu špatně nastavené adresy DNS. Počátkem února se na dvě hodiny odmlčely služby Office 365 a Outlook.com provozované společností Microsoft. Nepříjemná zpráva pro podnikvou klientelu, která tyto nabídky využívá. Den poté dvouhodinový výpadek postihnul i vyhledávač Bing. Obě situace údajně způsobila rutinní údržba systémů. Koncem února se dvanáct hodin nemohli uživatelé úložné služby provozované na platformě Windows Azure připojit ke svým datům. Chyba byla v nastavení bezpečnostních certifikátů. Problémy se ovšem nevyhýbají ani konkurenčnímu Googlu. V polovině března uživatelé služby Drive bojovali s problémy hned několik dnů. Nejprve došlo ke zpomalení služby, posléze ke krátkodobým výpadkům a nakonec ke 12hodinové odstávce. V prvním letošním pololetí ještě selhaly služby CloudFlare nebo Twitter. Cloud, alespoň ten veřejný, rozhodně nenabízí naprostou jistotu. Umisťovat do něj pomocné agendy nejspíše má ekonomické i bezpečnostní opodstatnění, u těch klíčových a kritických už přísliby poskytovatelů žádnou relevantní záruku nepředstavují.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Přihlaste se k odběru Inside Observer free, týdennímu newsletteru o trendech utvářejících trhy a nenech si utéct alespoň základní informace.

Přihlaste se k odběru Inside Observer free, týdennímu newsletteru o trendech utvářejících trhy a nenech si utéct alespoň základní informace.

Dokončete svou registraci k newsletteru