Tetzchner, Jon S. von: Opera chce v Praze hlavně české programátory

Opera Software má unikátní postavení na trhu mobilních prohlížečů. Investice do přenositelného jádra se ukázala jako dobrý tah

Jon S. von Tetzchner
Jon S. von Tetzchner

Norská Opera Software, tvůrce webového prohlížeče Opera, otevřela 31. ledna 2008 v Praze své kanceláře. CEO společnosti, Jon S. von Tetzchner, Inside ve stejný den poskytl rozhovor, ve kterém bude řeč nejenom o pražských kancelářích a zájmu Opery o české programátory.

Hovořit budeme hlavně o produktech Opery, obchodním modelu ale i o pozici na trhu mobilních prohlížečů.

Nejdůležitější na začátek, pražská kancelář. Proč jste si vlastně vybrali Prahu, respektive Českou republiku?

Praha je velmi krásná a v České republice a okolní oblasti vidíme řadu zjevných možností. V Opeře máme hodně chytrých lidí a myslíme si, že další můžeme přilákat. A pro spuštění zdejší kanceláře jsme měli kritické množství lidí, v tuto chvíli jich již máme šest.

Trh v České republice je velmi zajímavý.

O co stručně jde :
Opera Software je další zahraniční společností, která v ČR otevírá pobočku a buduje programátorské zázemí. V rozhovoru s Opera CEO hovoříme o minulosti, současnosti a budoucnosti Opery a jejího produktu, webového prohlížeče.
Co z toho plyne:
Praha je stále lákavá, i přes nedostatek programátorských pracovních sil. Opera Software je také lákavá, Tetzchner je charismatický islanďan a přenositelný kernel slouží ku prospěchu Opery.

Z obchodního pohledu?

Otevíráme kanceláře po celém světě, v tomto případě jde o devátou kancelář a devátou zemi. V Opeře už máme velmi chytré lidi z České republiky. A chceme jich najmout víc.

V Praze máte aktuálně šest zaměstnanců, jaké jsou další plány na růst?

Budeme pokračovat v růstu. Nemyslím si, že máme nějaký limit jakéhokoliv druhu, který by nás zastavil.

Takže dvacet, stovka, dvě stovky lidí?

Uvidíme. Co chci říci, začneme růst, ale nebudeme najímat stovku lidí v krátkém časovém období. To co děláme je v souladu s tím jak to děláme po světě. V normálním případě máme lidi pracující v Oslo. A po určité době se rozhodneme, že chceme udělat něco v jiné zemi a lidé tam jdou.

Chceme si být jistí, že každý se cítí jako část stejného týmu. Velmi tvrdě pracujeme na firemní kultuře, o které si myslíme, že je velmi neobyčejná. A děláme to takovým způsobem, že zajišťujeme, že se lidé dobře znají. A pracují dobře jako tým.

Pro společnost naší velikosti, společnost s hlavními kancelářemi ve Oslu, je to velmi neobvyklé. Opravdu není obvyklé, že by lidé stáli frontu na přestěhování se do Norska.

Zaměříte se na programování nebo obchody?

Právě hledáme C++ vývojáře a experty. Zpočátku bude naše hlavní zaměření na inženýring.

Kancelář začne v oblasti inženýringu. Lidé, kteří zde budou, budou pracovat na mezinárodních dodávkách a procesech. Mám na mysli práce se zákazníky po celém světě. A potom, svým způsobem, dojde k růstu. Máme opravdu velký zájem o posílení naší pozice na zdejším trhu.

Chceme být více vidět, skrz lidi které zde máme, ale také skrz zaměření se na samotný trh.

Takže už máte ředitele pražských kanceláří?

Ano, Jozef Kosoru, původně pracoval v Oslu, nyní je na pozici country manager pro Českou republiku zde v Praze.

Proč jste se rozhodli pro Karlovo náměstí?

Určitým způsobem je náš hlavní cíl mít příjemné pracovní prostředí. A určitým způsobem je to i to co lidé chtějí. Když budujeme naše kanceláře, tak se snažíme najít něco, co bude dobré pro naše zaměstnance. Když jsme vybírali naše první kanceláře v Oslu, výběr byl proveden tehdejšími zaměstnanci. Vybrali jsme místo, které bylo v centru a bylo snadné se tam dostat.

V Oslu chodí hodně lidí do práce pěšky, podobně jako tady. Jak jsem pochopil, je zde dobré dopravní spojení. Hodně lidí, kteří zde pracují, jsou mladí lidé. Budou používat veřejnou dopravu a pokud budou moci, tak budou chodit pěšky. Svým způsobem, jde o důležitou věc.

Zkoušíme být nepříliš firemní, chceme mít příjemné pracovní prostředí ale ne příliš firemní. Můžete to vidět v našich dalších kancelářích, případně když navštívíte kanceláře ve Švédsku, najdete je ve staré budově a vypadají spíše jako čtyři byty.

Být v jednom z těchto starých českých domů je pro nás odpovídající.

Opera má celkem čtyři stovky zaměstnanců, je to tak?

Konzervativní číslo je 450, oficielně na konci roku 2007 to bude 460. A je zjevné, že budeme pokračovat v růstu.

Díval jsem se na celosvětový podíl Opery na trhu prohlížečů, který je okolo 0,6 procenta.

Ne, …. Skutečný podíl je poněkud vyšší (smích).

Záleží na tom kdo jej udává, protože se to společnost od společnosti. Například NetApplications udává 0,66, OneStat udává 0,58. Co mě zaujalo, jsou velké rozdíly mezi zeměmi.

Ano, jsou zde velké rozdíly. Co jsme zjistili, tak se náš tržní podíl výrazně pohybuje. V Koreji je nejnižší, 0,05%, celkový podíl alternativních prohlížečů je tam 0,5%.

Náš tržní podíl je potom různý, zde v České republice je okolo 5%. A můžeme pokračovat do Japonska, mezi 5 a 10 procenty, Austrálie 5%, pak tu máme některé další země, jako Rusko, kde máme 15 procent. V Norsku 10 procent.

Co jsem chtěl říct je, že se to hodně liší. Pokud to počítají správně, protože někteří nepočítají Operu kvůli tomu, že se identifikuje rozdílnými způsoby. Čísla mají tendenci být chybná v některých zemích. Například v USA je podíl menší než jedno procento.

OneStat.com udává 0.73% pro Spojené státy, za minulý rok pochopitelně.

Ano, to pravděpodobně odpovídá USA. Musíme na tom ještě pracovat.

Před nějakou dobou jste z Opery odstranili inzerci. Jaký je vás obchodní model pro prohlížeč?

V pravém rohu máme umístěné vyhledávací pole a smlouvy s Google, Yahoo či eBay. A když ho použijete pro vyhledání, dostáváme od těchto společností zaplaceno.

Prodáváte také nějaké firemní licence?

Ne, desktopové prohlížeče jsou prostě zadarmo. Na mobilní straně jde o jinou věc, tam máme rozdílné obchodní modely. Na desktopy poskytujeme prohlížeče zdarma. A pokud se podíváte na naše kvartální výsledky, což můžete veřejně udělat, uvidíte, že jsme měli velmi významný nárust z desktopové strany.

To je pravda, skutečně je zde růst od roku 2006 poté co došlo k poklesu

Když jsme odstranili banner a licence (dříve jste se mohli zbavit banneru právě licencováním), očekávali jsme pokles v příjmech. Což je očekávatelné pokud změníte obchodní model.

Od té doby byly naše kalkulace založeny na schopnosti zdvojnásobit náš tržní podíl, abychom dosáhli původního stavu. Tržní podíl se nám podařilo zdvojnásobit a nyní pokračujeme v růstu. V zásadě se tím odráží nárust v používání prohlížeče.

Čeká nás stále hodně práce, musíte zapracovat na srovnání se s Firefoxem, byť jej porážíme v několika zemích.

Vy chcete porazit Firefox?

Do určité míry, nejdůležitější věc je, jaký máme tržní podíl. Nevadí nám, když Firefox má adekvátní podíl na trhu.

Jaký tržní podíl tedy chcete mít?

Co nejvyšší. Svým způsobem je to velmi jednoduché. Náš plán je významný růst tržního podílu. Pokud v České republice máme mezi 5 a 10 procenty, náš další cíl je evidentní, tj. zdvojnásobení. To je přirozený cíl. A to je to, čeho se budeme snažit dosáhnout. S naší přítomnosti zde budeme schopni růst rychleji.

Myslím, že to bude obtížné.

Evidentně, nic nedostáváte zadarmo a musíme na tom pracovat. To co děláme je, že posloucháme naše uživatele, mluvíme o nás a ono to funguje. Myslím, že je dost možné toho dosáhnout.

Hlavní zdroj příjmů pro Operu je z mobilní verze?

Mobily a zařízení jako Nintendo. Ale jak můžete vidět, desktopová část našich příjmů roste a musíme se na ta čísla znovu podívat. Byla na méně než 15% a nyní je znovu okolo 20%.

S mobilním prohlížečem jste začali v roce 1998, je to tak?

Ano, to co děláme od samého počátku je, že se zaměřujeme na malé efektivní jádro, které běží na čemkoliv. Od roku 1998 jsme začali pracovat na zařízeních, mobilních telefonech a set top boxech.

Nejprve jsme byli na některých PDA od firmy PSION. Spolupracovali jsme s nimi a pokračovali na mobilních telefonech, set top boxech a podobných zařízení. Naše současná pozice je vedoucí prodejce na mobilech. Máme nejvíce používaný mobilní webový prohlížeč. A nejde o mobilní prohlížeč, je to webový prohlížeč.

Soupeříte s Microsoftem?

Do určité míry není Microsoft náš hlavní konkurent. Microsoft je v mobilech poněkud nepatrná společnosti. Opera se ve skutečnosti dostává do množství telefonů s Windows Mobile. Je na telefonech od HTC, Samsung, Motorola, Hitachi, atd. Všichni tihle si vybírají Operu na jejich telefony i když je zde Internet Explorer. A je to proto, že požadavky na prohlížeče stoupají a Mobile Internet Explorer není dost dobrý, aby soupeřil s Operou a dalšími prohlížeči.

Jde o trend, podívejte se na Microsoft. Dodává možná 10 až 20 milionů telefonů ročně a celkový trh mobilních telefonů je 1,2 miliardy. My dodáváme, pokud se podíváte na poslední čtvrtletí, deset milionů telefonů čtvrtletně. A navíc je tu ještě Opera Mini.

Takže Opera Mobile se dodává na 10 milionech za čtvrtletí a Opera Mini se dodává na dalším velkém množství telefonů a je hodně stahovaná.

Máte dva produkty? Opera Mobile a Opera Mini?

Poslední Opera Mobile byla předinstalovaná na 55 modelech telefonů, Opera Mini na 59 modelech telefonů. Opera Mobile je stáhnutelná pro některé telefony, Opera Mini může být stažena prakticky na jakýkoliv telefon.

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Opera Mobile je plný prohlížeč, který je určen k spuštění na mobilech. S Opera Mini spouštíme plný prohlížeč na serveru, uděláme tam většinu práce. Například, když platíte operátorovi spoustu peněz, my se postaráme o kompresi stránek, což vám peníze ušetří a navíc vše 3 až 4 krát zrychlí. T-Mobile tohle například používá u Web’n‘Walk.

V současnosti máme okolo 30 milionů uživatelů Opera Mini a prohlížejí si více jak jeden a půl miliardy stránek měsíčně.

Daří se nám hodně v této oblasti. Na mobilním trhu jsme pravděpodobně nejvíce šířený webový prohlížeč a zcela určitě jsme nejpoužívanější. A podobné je to i na zařízeních. Jsme vedoucí silou, jsme na Nintendo, Wii. A dostáváme se do televizí a set top boxů.

Jak se vám daří na set top boxech?

Svým způsobem jsme na tomto druhu zařízení roky. Spolupracovali jsme s Canon Plus Technologies. A spolupracujeme se spoustu výrobců a pracujeme s rozdílnými druhy zařízení.

Řada z nich používá internetové prohlížeče pro program či nakupování

To je to kam směřujeme. Ti co používali určité druhy prohlížečů, měli prohlížeče omezené, bez skutečné možnosti mít Internet. A teď se to mění, s plným prohlížečem jako Opera můžete dělat zajímavé věci.

Kdy vlastně bude nová verze Opery? 9.5? Stále platí, že toto léto?

Na tohle je typická odpověď, že až bude připravená. Doufáme, že to bude před létem, takový je plán. Svým způsobem nechceme dodávat produkt, který nevyhovuje našim standardům.

A další verze, desítka?

Až bude připravena (smích). Ehm, co tím myslím je, že s pracujeme na věcech paralelně. A lidé mohou od Opera očekávat řadu věcí.

Možná nové nápady na uživatelské rozhraní?

Vždy se snažíme přemýšlet o nových věcech, o čemkoliv co můžeme udělat pro zlepšení. A uvedli jsme hodně věcí. Například vyhledávání v historii hledání, což je velmi důležité. Lidé více a více brouzdají a chtějí znovu najít věci. Chtějí hledat v historii, ne pouze v odkazech, ale také v obsahu. Jde o velmi užitečnou schopnost.

Je tu také Opera Link, směr kterým jdeme úměrně tomu, jak lidé používají prohlížeče napříč zařízeními, takže budou schopni synchronizovat, pracovat se svými záložkami všude, kde budou mít Operu.

Myslíte, že nová verze Opera vyřeší problémy s některými Google aplikacemi?

Spolupracujeme s Google.

Jako když Google Docs nabízejí pouze náhled?

Souhlasím, je to svým způsobem nepříjemné. A my bychom měli být schopni to zpřístupnit.

Řekl bych, že je to více nepříjemné pro Google než pro Operu.

Určitým způsobem máte pravdu. Spolupracujeme s Google, Google je náš partner v desktopovém vyhledávání a tak podobně. A budeme s nimi spolupracovat, abychom se ujistili, že tyto služby budou fungovat.


Máte nějaké plány pro MyOpera komunity do budoucnosti?

V zásadě, záměr s MyOpera je vytvoření skvělé komunity. Na jedné straně je to komunita pro koncové uživatele, na druhé straně jde o komunitu, která dobře funguje napříč zařízeními. Funguje dobře na mobilu, desktopu, Wii a tak dále. Pro řadu lidí je to příklad toho, jak mohou silné komunity fungovat napříč platformami. A evidentně, náš cíl je, aby to tak bylo i v budoucnosti.

Budeme pokračovat ve vývoji komunity. Hlavní záměr je sloužit našim uživatelům.


Podařilo se vám dosáhnout milionu členů?

Ano, a máme ještě více návštěvníků, než registrovaných uživatelů. Je tam skutečně dobrý provoz.

09.23.2011