Pondělní zamyšlení

32 % respondentů celoevropské studie »Role technologií při rozvoji obchodních vztahů« v posledních pěti letech omezilo nebo zcela zrušilo obědy se zákazníky. 15 % se méně často se zákazníky setkávalo osobně. Studii vypracovala dle zadání společnosti Canon Europe agentura ICM. Předmětem šetření byla proměna trendů a zvyků v jednání s klienty za posledních pět let. Autoři výzkumu se sami podivují nad tím, jak výrazně některé formy tradiční komunikace ustoupily. Moderní technologie jako jsou například instant messaging, e-mail, sociální sítě nebo videokonference naopak využívá 8 z deseti dotázaných. 22 % respondentů rovněž uvedlo, že výrazně méně telefonují z klasických stolních telefonů. Již zmíněný e-mail ovšem také zaznamenal jistou míru saturace. 35 % respondentů jej v posledních pěti letech využívalo stejně, případně i méně, než v dávnější minulosti. Tzv. nová vlna digitálních komunikačních nástrojů, kam e-mail již nepatří, tak měla podle výzkumníků ICM usnadněné šíření. Rozdílné míry v jejich penetraci ale také vypovídají o nejednotném postupu organizací v jejich zapojení do komunikace se zákazníky. 50 % respondentů využívá při práci sociální sítě jako komunikační kanál. 25 % stejným způsobem operuje s nástroji instant messaging. Oba parametry jsou – nepřekvapivě – výrazně vyšší než před pěti lety. Informační portály pro sdílení informací typu Microsoft SharePoint podle výsledků výzkumu aktivně využívá 57 % oslovených podniků. V průběhu pěti let se jejich zastoupení zvýšilo přibližně o čtvrtinu. S videokonferencemi nemá žádnou zkušenost 47 % respondentů. 21 % je využívá často. S tzv. webináři pracuje 58 % dotázaných organizací. 58 % z nich je však nikdy nepoužilo pro komunikaci se zákazníky. Elektronizace či digitalizace komunikačních kanálů s sebou přináší i stinné stránky, jež přímo souvisejí s její podstatou. 39 % respondentů z řad pracovníků s rozhodovací pravomocí uvedlo, že správa narůstajícího množství dat zpomaluje podnikové procesy, což představuje významnou překážku pro rozvoj obchodu. Obavy z »informační exploze« panují především ve velkých organizacích (46 %). Studie byla realizována v osmi vyspělých zemích západní Evropy, což přenos výsledků do tuzemských reálií může poněkud znepřesnit, ale nejspíše se příliš odchylovat nebudeme. Opravdu jsou obědy a osobní setkání se zákazníky nezřídka – tak nějak – nepřínosné?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Přihlaste se k odběru Inside Observer free, týdennímu newsletteru o trendech utvářejících trhy a nenech si utéct alespoň základní informace.

Přihlaste se k odběru Inside Observer free, týdennímu newsletteru o trendech utvářejících trhy a nenech si utéct alespoň základní informace.

Dokončete svou registraci k newsletteru