IAM přes libovolný mobil – již za tři roky.

IAM přes libovolný mobil – již za tři roky.

Plných 70 % organizací by mělo do roku 2022 nasadit biometrické techniky ověřování přístupu svých zaměstnanců prostřednictvím chytrých telefonů – bez ohledu na to, jaké konkrétní koncové zařízení je použito. Jde o obrovský skok vpřed, protože jak autoři této předpovědi (analytici Gartneru) upozorňují, v loňském roce taková řešení využívalo jen pět procent firem.

O nárůstu zájmu o biometrická řešení v oblasti bezpečnosti a řízení přístupu jsme již psali – souvisí se snahou zlepšit (při relativně malých zásazích do aplikací samotných) kvalitu uživatelského rozhraní a zážitku. Důvodem jsou také nové techniky, které lze využít – například průběžné ověřování sledující například způsob, jímž uživatel pracuje s dotykovou obrazovkou (ten lze totiž poměrně přesně „profilovat“). Jak upozorňuje viceprezident výzkumu Gartner Ant Allan, nejde jen o pohodlí či zážitek. „Biometrické ověřování využívající biologické či behaviorální znaky jedinečné pro konkrétní osobu nabízí nejen lepší UX/CX, ale také vyšší míru odpovědnosti než jiná běžně používaná řešení. Řešení využívající appku v chytrém telefonu navíc zvyšuje konzistentnost UX/CX a je technicky jednodušší než realizace pomocí různých specializovaných koncových zařízení.“

Analytici ale zároveň upozorňují, že organizace, které budou chtít nasadit biometrické ověřování pomocí mobilní aplikace v chytrém telefonu, musejí pamatovat na to, že biometrické techniky dostupné na libovolném chytrém telefonu jsou zranitelné a mohou být oklamány například pomocí fotografie, videa či hlasové nahrávky a podobně. Naprosto nezbytné je proto testování „živé odezvy“. Nejjednodušší cestou, jak tento i další požadavky splnit, bude nasazení SaaS IAM, tedy řešení pro řízení přístupu poskytované jako cloudová služba. Do roku 2022 bude pro většinu funkcí používat tento typ řešení formou služby 40 % globálních středních a velkých organizací (oproti pěti procentům dnes).

SaaS IAM jsou často nasazovány jako rozšíření či doplnění standardních funkcí řízení přístupu. Jednoduchost nasazení a rychlé generování uživatelské hodnoty oceňují zejména organizace orientované na používání cloudových služeb a nevyužily by plnohodnotné možnosti tradičních IAM například v oblasti provozního řízení. „Většina našich klientů uvádí, že SaaS IAM služby využívá pro řízení přístupu a základní funkce v oblasti správy identit a souvisejících funkcí, jako je jednotné přihlašování (SSO – Single Sign On). Mezi jejich silné stránky patří skvělá konektivita, solidní řízení přístupu a správa hesel,“ vysvětluje vedoucí analytik Gartneru Abhyuday Data.

Faktorem, který již dnes ovlivňuje poptávku po SaaS IAM a v budoucnu ji ovlivní ještě více, je postupné přesouvání aplikací do cloudu a mobilních platforem. Rostoucí podíl aplikací a nástrojů, jež jsou konfigurovány spíše než upraveny na míru, a související moderní aplikační architektury také významně napomáhají růstu zájmu o SaaS IAM.

 

02.11.2019