Gilliam, Orey: ICQ preferují mladší generace

V České republice ICQ úzce spolupracovala s portálem Atlas. Po koupi Atlasu vlastníkem společnosti NetCentrum se spolupráce rozšíří na oba portály. S Orey Gilliamem Inside hovořil 24. června v Praze, kde účastnil jednání s Centrum Holding a také semináře pro marketingové a reklamní agentury. Při té příležitosti poskytl Inside exklusivní třicetiminutový rozhovor.
Jedna osobní otázka, jaké to je přejít ze společnosti věnující se satelitní komunikaci ke společnosti jako je ICQ?

Když jsem pracoval pro Gilat, většinou šlo o B2B, zatímco v ICQ jde o B2C. Je to zajímavý rozdíl. Musím říct, že když jsem přešel k ICQ, pochopil jsem jak málo toho vím o Internetu. Prvních šest měsíců bylo jako kdybych se vrátil na studia.

Našel jsem vaše profily v řadě sociálních sítích, které z nich opravdu používáte?

Myslím že mám profil na Facebook.com, pořád odtamtud dostávám zprávy od lidí, kteří se chtějí stát mými přáteli. Mám profil i na LinkedIN a pravděpodobně i na Plaxo.com. Jsem ale více reaktivní, než proaktivní. Pokud se někdo chce stát přítelem, proč ne.

Používáte nějaké další metody „nových“ komunikací? Twitter, TwitPics, FriendFeed, Blogy?

Jeden čas jsem chtěl mít blog, chtěl jsem to ale dělat pořádně a stálo to příliš mnoho času.

Jak se ICQ dostalo ke spoluprácí s DJ-em Infected Mushrooms?

Chtěli jsme změnit ICQ soundtrack aby odpovídali novému rozhraní ICQ 6 a zaujmout mladé uživatele, kterým ICQ slouží. Proto jsme oslovili někoho kdo je na deváté příčce celosvětově a jednička v celosvětovém žebříčku DH Magazine Psy-Trance Artist.

Licenční podmínky a alternativní klienti

V licenčních podmínkách si ICQ vyhrazuje práva použít jakékoliv přenášené informac pro vlastní účely. Proč tam tato kontroverzní formulace vlastně je?

Nikdy jsem žádnou z informací k nám přenesených nepoužili. Ze zákona jsme povinni poskytovat informace a měli bychom k nim tedy mít přístup. Popravdě, nemyslím si že by to někde bylo problémem. Nevyužíváme to a nemáme žádné plány to využít. A v licenčních podmínkách je to pravděpodobně proto, že je to požadavek vlády, kde bychom měli být schopni spolupracovat.

ICQ je licencováno pouze pro osobní použití, byť je používáno společnostmi i pro jejich firemní komunikaci. Nezvažujete změnu licenčních podmínek?

Naše podnikání je ve skutečnosti zaměřeno na spotřebitele a vše co máme soustřeďujeme na tento typ podnikání. Pokud bychom řekli, že je ICQ možné používat pro podnikání, mohlo by to potenciálně znamenat, že máme větší zodpovědnost. Za tím co uvádíme v licenčních podmínkách, za tím si stojíme, ale v praxi se nechystáme to vynucovat.

ICQ síť je používána řadou alternativních klientů. Máte nějaké informace o tom jaký je jejich podíl? Nezamýšlí ICQ zpřístupnit své protokoly v nějaké otevřené formě? Budete i nadále podnikat kroky proti alternativním klientům?

Říkáme jim klony a poškozuje to naše podnikání a nedoporučujeme je. Často se tím zabýváme v našich interních diskusí a máme určité plány, jak se k tomu postavit. Může dojít i k otevření, ale zatím nikoliv.

Interoperabilita a bezpečnost

Je nějaká šance na propojení ICQ s Microsoft Live (podobně jako je propojeno Live s Yahoo Messenger) či Google Talk?

Zajímavá otázka, a důležitá. Máme interoperabilitu mezi ICQ a AIM (AOL Instant Messenger) a existuje i úroveň interoperability s Google Talk, hlavně používaná v USA, málo mimo. V tuto chvíli nemáme žádné plány na propojení s MSN či Yahoo, ale je šance, že k tomu dojde.

Proč používá ICQ tak krátká hesla (8 znaků) a co dělá proti zlodějům účtů, kteří je z ruských serverů hromadně prodávají?

O tom krátkém hesle jsem neměl povědomí. Pokud si v ICQ zadáváte heslo, testuje se, aby bylo složité. Pro řadu lidí je ale těžké si složitá či delší hesla zapamatovat. Snažíme se uživatele přesvědčit aby měli bezpečná hesla a děláme hodně pro to, abychom zabránili krádežím účtů. V současnosti pro nás ale nejsou krádeže účtu velký problém, v době kdy jsem nastoupil do ICQ to byl problém větší.

Když se řekne ICQ, co to znamená z pohledu hardware a infrastruktury?

ICQ běží na zhruba třech stovkách serverů a vše je v jednom datovém centru v USA s plnou redundancí. Využíváme služby AOL (coby ISP) s vysokou dostupností.

Počty uživatelů

Kolik má ICQ aktivních (ne pouze registrovaných) uživatelů v ČR?

Měsíčně 2.1 milionu aktivních uživatelů, 55% z nich používá ICQ každý den. Počty registrací nesledujeme. V České republice máme největší mladou komunitu, 73% uživatelů je 13 až 24 let a máme 92% reach.

Kolik uživatelů má ICQ celosvětově?

Aktivních 32 milionů.

Jak je na tom ICQ v dalších zemích?

Mezi největšími jsou Německo, Rusko, Ukrajina, Spojené Státy a Rakousko. Česká republika je v první pětce. Německo má například 9 milionů, Rusko 11 milionů. Česko je populací podobné Izraeli, tam je ale 1.2 milionu uživatelů. Co je nejdůležitější, ICQ vede v segmentu mladých.

Budoucnost ICQ a Internetu

Čeká ICQ proměna v plnou sociální síť?

ICQ je založeno na několika vrstvách (způsobech) komunikace – PC to PC, PC na mobily (máme například v Česku, posílání SMS), propojení na mobilní telefony (Java klient,WAP služby).

Chystáme se výrazně posílit Voice over IP doplněním komunikace z počítače do telefonní sítě. Nabízíme také prémium služby (vyzváněcí tóny či seznamka) a máme i vrstvu s obsahem, kde je nejdůležitější integrace s AIM (AOL Instant Messenger).

Následovat budou i komunitní služby, ať už sociální síť či ICQ Member Club. Všechny tyto vrstvy máme abychom posílili ICQ a loajálnost uživatelů.

Sociální síť přijde evolucí. Některé z vrstev budou poskytovány lokálními partnery, část řešení možná přijde od AOL (poznámka, AOL nedávno koupila sociální síť BEBO). Vše bude záležet na teritoriu.

Jsou nějaké plány na úzkou spolupráci s dalšími sociálními sítěmi?

Bez komentáře. Někteří z našich partnerů mají potřebnou funkčnost v jejich sítích.

Jak bude fungovat spolupráce se společností Centrum Holdings poté co koupila Atlas?

Jsme velmi nadšení a jsme extrémně spokojení se spoluprací s Atlasem, velmi dobře pro nás pracovali.

Teď vidíme další dvě nové značky, Centrum a Aktuálně, a doufáme, že můžeme duplikovat to, co jsme již udělali s Atlasem. Naše celková strategie je založená na lokálních strategiích a máme několik parametrů, které nám umožňují vybrat si správné partnery. Dobré distribuční kanály, atraktivní obsah, služby, inzertní obchodní služby a marketingové schopnosti. Všechny tyto parametry jsou pro nás významné. A s Atlasem máme tu nejlepší zkušenost.

Budeme podporovat více než jednu značku, každá z nich má své výhody a segmentaci. Přineseme nový „skin“ pro Centrum. IM (Instant Messaging) je výborná pomůcka pro dodávku obsahu a my se pokusíme oslovit všechny segmenty.

Jaké jsou finanční aspekty působení ICQ v Česku a celosvětově?

Přeskočme to, jde nám to dobře a bydlíme v Hiltonu (smích).

Jak bude internet a hlavně IM segment vypadat za pět let?

Sociální média se stanou velkým byznysem, lidem se líbí. Ale budou se potýkat s několika věcmi – jednou z nich bude návratnost investic. Druhá – jak dostat sociální média k starším ročníkům. Pokud je někomu čtyřicet, už není tolik zapojený.

A je zde velká šance, že kdokoliv bude komunikovat s kýmkoliv. Nejvíce důležité je, že vše bude nezávislé na platformě. Pokud budete chtít někomu poslat zprávu na jeho laptop, mobil či televizi, prostě pošlete zpráva Danielovi. A bude jedno, kde si jí přečte.

Pokoušel se někdy Google koupit ICQ?

Bez komentáře.

Proč neexistuje mobilní (Java zejména) klient po ICQ?

Další kroky ve vývoji se soustředí na mobily – Java, Wap, ICQ Mobile Portal. Chystáme se stát důležitým hráčem v této oblasti. Plány hovoří o čtvrtém kvartále tohoto roku a pěti až šesti teritoriích na konci roku.

Nějaká šance uvedení „lehkého“ klienta?

Budeme mít lehkého klienta. Velmi lehkého.

10.05.2011